Végéhez érkezett egy újabb év. Az igazat megvallva, amikor tavaly átfutottam az idei kínálatot, joggal kezdtem el aggódni. Alig egy pár cím volt, ami felkeltette az érdeklődésemet. Ez részben annak is köszönhető, hogy az eredeti ötletek csak mégjobban visszaszorulni látszottak, és túl sok folytatás és remake szerepelt a listán. Mégjobban kezdtem aggódni, amikor az év közepére érve konstatáltam, hogy összesen három olyan filmet láttam eddig, amely a lehetséges top10-es listára felkerülhet. Ám most mégis elégedetten ülök itt, mert a második félév olyan magasra tette a mércét, hogy nem kevés alkotás zsúfolódni látszott az említett listára. 2014 erős lett. Persze ne feletkezzünk meg az árnyoldalakról is. A legrosszabb idei filmek, melyeket megtekintettem: A Csodálatos Pókember 2 nevű cellulóz foshalmaz, a Hogyan rohanj a veszTEDbe című humor-megerőszakolósdi, és a botrányos Távozz tőlem sátán nevű horror-krimi, ami mindkét műfajban hatalmas bukás. Voltak szimplán olyan filmek is, melyeket nagyon vártam, ám a csalódás leírhatatlan lett. Ilyen volt az Interstellar, melyről már megfogalmaztam véleményem utóbbi írásomban. Vagy a Galaxis Őrzői, mely túlértékelt mivolta mellett a G.I. Joe vagy egy Transformers filmek sorába illene bele. És ne feletkezzünk meg a trehányan összetákolt Lucy-ról se. Az idei év legnagyobb WTF-je pedig egyértelműen az Under the Skin volt... csak nézzétek meg és megértitek. 17 alkalommal voltam moziban, és összesen 106 filmet tekintettem meg 2014-ben, ami jóval kevesebb mint amennyit tavaly, vagy azelőtt. Érdekes volt megfigyelni, hogyan változott az ízlésem, és hogy mennyivel jobban szelektálom ki a választott műveket. Következzék most az összesítő listám, majd a 12 idei kedvencem, zárásul pedig az idei 10 favorizált sorozatom. Twitteren minden egyes idén megtekintett filmről elérhető pár mondatos véleményem! Útmutató: (Moziban látott, idei filmek) (Otthon látott, idei filmek) (Újranézett filmek) (Először látott filmek)
12. Locke Aki idáig azon a véleményen volt Tom Hardy-ról, hogy nem több egy tucatszínésznél, annak ajánlom figyelmébe a Locke című alkotást. Meg úgy mindenkinek, aki látni akarja, hogyan lehet egy másfél órás film összesen 1 színésszel - aki végig az autójában ül - zseniális. Talán nem mindenkinek fogja elnyerni az ízlésvilágát, ám aki valamennyire is nyitott az emberi psziché felé, annak garantáltan egy különleges élményben lesz része. 11. Frank Még egy olyan alkotás, melyet kár lenne kihagyni éves toplistámból. És ismét egy megosztó darab. A Frank című film a művészlelkek világába ad betekintést, avagy egy túlzottan is alternatív zenekar pár hónapját mutatja be egy újonnan bekerült, mainstream ízlésvilágú ember szemszögéből. A mű remek karakterekkel és hangulatvilággal operál, ötvözve a melankóliát a vidámsággal. Michael Fassbender pedig egy maszkban is lemos mindenkit a vászonról. 10. The Babadook Fene tudja hogy mikor látott utoljára ez az oldal az évi toplistában horrort. Talán soha. Szerencsémre az idén bemutatott Babadook orvosolta ezt a problémát. Ez az a film, mely még 2014-ben is képes libabőrössé tenni az embert. Ez az a horror, ami elgondolkoztat és nem csak ijesztget. Ez az a darab, ami mély, rétegelt mondanivalóval bír, és a felszín alatt egy igen komoly, bárkivel megtörténhető esetet dolgoz fel. Az az ijesztő, amivé az ember lelke képes válni. 9. The Double Dosztojevszkij az egyik kedvenc irodalmi alakom, így érthető is volt az öröm bennem, amikor hallottam említett regényének 2014-es megjelenését a nagyvásznon. Jesse Eisenberg jól hozza a két (!) főszereplőt, és a film végén mi magunk is megállapíthatjuk, hogy minden irodalmi regény feldolgozásának így kéne kinéznie. Éljen a groteszk! 8. Grand Budapest Hotel A Grand Budapest Hotel egy olyan értékes és ritka alkotás, melyre akár a művészfilm jelzőt is rá lehetne aggatni, egyedisége miatt. Jól kimért történet-adagolása és hangulatvilága mellett olyan színészeket sorakoztat fel, akik bármely filmet el tudnának adni. Na képzeljétek el azt, ha egy tucat ilyen remek színész alakítása jelenik meg a vásznon. Ez is a Wes Anderson féle zsenialitás része. 7. Transcendence Éééés most vesztette el a toplistám a hitelességét sok olvasó számára. Egyszerűen döbbenten állok azelőtt a tény előtt, hogy ez a mű sokak szerint az idei év egyik legrosszabbja, és bárhol megjelenik a címe ott hamar kezdetét veszi az ócsárolás és a közutálat. Én kíváncsian ültem be a terembe, és elégedetten távoztam. Hogy miért? Talán a Transcendence hibázik egy-egy ponton, de emellett mély hangulatvilágával és karakterfejlődésével teljes mértékben elkápráztat. Sokan egyszerűen nem értették meg, miről is szólt ez a darab valójában... 6. Captain America: The Winter Soldier Magam röhögtem volna ki önmagam, ha egy évvel ezelőtt tudtam volna, hogy éves toplistámba Marvel film fog kerülni. Ám mégis hatodik helyen végzett a második Amerika Kapitány film, mely bátran jelenthetem ki, a legjobb darab az első Vasember film óta. Benne van minden, ami egy átlag giccses Marvel filmben nincsen: politikai összeesküvés, összetett karakterek és előre nem látható fordulatok. Több ilyen kéne. 5. Edge of Tomorrow Tom Cruise bár felejthetően alakított a tavalyi Oblivion című filmben, az Edge of Tomorrow-al bebizonyította, hogy még mindig a toppon van, és nem csak egy arcát tudja mutatni a mozivásznon. A Holnap Határán blockbuster köntöse alatt egy zseniális koncepcióval rendelkező (és azt maximálisan kihasználó) film rejlik. Ötödik helye nem véletlen, hiszen megmutatta, hogy attól hogy egy film blockbuster, még lehet összetett és érdekfeszítő. 4. John Wick Meg kell valljam, kicsit fáj a szívem amiért a John Wick nem került fel az idei dobogóra, mert bőven megérdemelné abból a szempontból, hogy ilyen zseniális akciófilmet már nagyon nagyon rég nem láttam. Pofon egyszerű alaptörténet, kicsikét kidolgozatlan karakterek... mégis, a végeredmény olyan kegyetlenül ütős hogy azt nem könnyen lehet überelni. Hangulat, képi világ, zene... ezt látni kell. Csillagos ötös. 3. Nightcrawler Azoknak, akik régebb óta követik oldalunkat, meg se kell magyarázni, miért az Éjjeli Féreg lett a bronzérmes. Ez a film az Amerikai Pszichó és a Taxisofőr szerelemgyereke is lehetne, hiszen mindkét mű zsenialitásából merít. Egy mestermű, mely beírta magát a filmtörténelembe. Jack Gyllenhaal pedig fergeteges és hátborzongató is egyben. 2. American Hustle Ezüstérmesünket szigorú keretek között még 2013 filmjei közé lehetne sorolni, ám mivel hazánkba csak év elején jutott el, így jogosan díszíti toplistámat. Az Amerikai Botrány egy sokak által alulértékelt, ám annál jóval rétegeltebb alkotás, melynek minden pillanata aranyat ér. A színészek sziporkáznak, a hangulat a tetőfokon, a történet okosan felépített és csavarokkal teli. 1. Gone Girl Sok mindent elárul egy filmről, ha már a tizedik percben tudom, hogy az éves toplistát akár le is zárhatom. Ez a Holtodiglan, melyről sokmindent elmondhatnék, de minek. Mindenkinek ajánlott, aki kiábrándult a hollywood-i filmekből, és azoknak is, akik a legválogatósabbak. Ez a David Fincher-féle zsenialitás, az Oscar-díjra érdemes Rosamund Pike alakításával, kiváló történettel és... igazából hibátlan, tehát nem ragozom. 10. Utopia
A nagyszerű sorozatokat szinte mindig kaszálják. Így járt az angol Utopia című sorozat is, mely bátran állíthatom hogy a 2014-es év legjobb epizódját szolgáltatta második évadának első részével. Bár az évad maga egy kicsit laposabb lett mint tavaly, mindig a képernyő elé bilincselt, és nem eresztett. Viszlát Utopia, szerettelek... 9. Game of Thrones Tudom hogy elég hype-ot kap az utóbbi évek során a Trónok Harca, de az idei, negyedik évad olyan magasra tette a mércét, hogy muszáj volt toplistámban végeznie. Joffrey halála, Tyrion tárgyalása, a véreb történetszála, Margaery mesterkedése, a Hegy és Oberyn küzdelme... ez a szezon kegyetlenül ütős lett. 8. Hannibal A Hannibal több mint egy előzmény a filmeknek. Újat ad, és a minőséget is a legmagasabbra teszi. Remek karakterek, annál is jobb színészi alakítással, és olyan epikus második évaddal, hogy igazi szenvedés kivárni a harmadik szezon megjelenését. Azért durva, hogy olyan sorozat van a nyolcadik helyen, melybe alig tudok belekötni. 7. Homeland Előkelő hely ez a Homeland-nek, és nem véletlenül került fel a sok erős sorozat közé. Az első három évad egyféle Brody-trilógiát alkotva zárult le tavaly, és nagyon is aggódtam, hogy a folytatás óriási zuhanás lesz. Örömmel figyeltem, hogy egyáltalán nem így történt. A negyedik túlszárnyalta az előző szezont, és megmutatta, hogy ha tehetséges írók kezében van a sorozat, akkor az egyik főszereplő nélkül is zseniálisat tudnak alkotni. Le a kalappal Homeland, jövőre találkozunk! 6. Banshee Ennél jobb minőségi akciósorozat nincsen. A Banshee erősen férfiaknak íródott, ám ez nem azt jelenti hogy a sok-sok erőszak és meztelenség mellé ne férne be egy kurvajó történet is. A karakterek sokoldalúak és szerethetőek, és minden epizód olyan jó hangulattal hagy maga mögött, ahogy az ritka hasonló sorozatok esetében. Nincs párja. 5. Orange is the New Black Gyanakodva néztem meg a pilotot, és mire észbe kaptam már ki is végeztem mindkét évadot. Ilyen sorozat tényleg nincs mégegy. Minden sitcomot lazán legyőz azzal, hogy könnyesre nevetem magam rajta, de emellett a drámai vonal is hangsúlyosan van jelen. Aki szereti az érdekes szereplőket és a karakter-orientalizációt, annak ez lesz a menyország. Vigyázat, amint elkap, nem tudod abbahagyni! 4. The Killing A Killing nem nyújt egyebet, mint tömény realizmust, egy olyan hangulat kíséretében, melyet nem versz ki egyhamar a fejedből, ha megnézed. A tökéletes első három évadnak méltó és erős lezárást alkottak a készítők, a pusztán hat részes negyedik szezonban. Hogy nekem mennyire fog hiányozni Linden és Holder... :( 3. House of Cards Egy sorozat az USA politikai mocskáról? Hát mit ne mondjak, nagyon kételkedtem abban, hogy a House of Cards az én sorozatom-e, hiszen a politika nem kicsit távol áll tőlem. És még milyen jól tettem hogy mégis elkezdtem! A Kártyavár egy mestermű, ezt már az elején le kell szögezni. Fantasztikus történetvezetés, egyedi hangulat, remek karakterek és azok összeesküvéseik, Kevin Spacey alakítása... nem fog mindenkinek tetszeni az tény, de akit elkap, az imádni fogja. 2. Sons of Anarchy Bátran állíthatom, hogy a Kemény Motorosok adta az idei év legnagyobb sorozatos élményét számomra. Hatással volt a hangulatomra, új életérzéssel áldott meg epizódról epizódra, kiterjesztette a zenei ízlésemet, és még sorolhatnám miket adott nekem a széria hét évada, mely egy óriási, majd két és fél hónapos darálás volt. A Sons of Anarchy a zsenialitás egy fajtája. Hét évadnyi remekmű, jobbnál jobb momentumokkal és olyan katakrtikus lezárással, mely a Breaking Bad-et idézte. A karaktek sorsa és történetszálak összekapcsolódása, kiteljesedése olyan végeredményt nyújt, melyet tévében eddig mindössze az előbb említett szériában, és a Lost-ban láthattunk. Köszönöm az élményt! 1. True Detective Magyaráznom kell miért ez az idei év sorozata? Korábban már mindent leírtam róla amit fontosnak találtam, és megint megjegyezném: a True Detective tökéletes. Lehet hogy a Sons of Anarchy tűnhet a legjobbnak a toplistámon, ám nem felejtem el megemlíteni, hogy ez a sorozat összesen nyolc epizódból álló első évadával szinte minden mást képes eltiporni. Ez a sorozatkészítés csúcsa.
0 Comments
Leave a Reply. |
Erről a blogról...
Mint ahogy azt ránézésre meg lehet állapítani, blogunk elsősorban sorozat és filmkritikákkal foglalkozik. Minden előfordulhat ami aktuális vagy akár klasszikus, a mű akkor is szókimondóan és nyersen lesz elemezve, rávilágítva a jó és rossz tulajdonságaira... |