Egy újabb Covidban és mozis lezárásokban gazdag év után ismét itt vagyunk, hogy ezúttal pontot tegyünk a 2021-es filmévre. Idén mindössze feleannyi alkotást tekintettünk meg, mint 2020-ban, de ez nem jelenti azt, hogy szűkölködtünk volna az igazán jó, vagy újonnan megjelent filmekben. Sőt. Idén összesen 81 filmet tekintettünk meg, melyből 41 darab idei volt. Ennél az aránynál csak a pontszámok aránya sikerült jobban az év során, ugyanis meglepően sok gyöngyszembe is belefutottunk. Mondanunk sem kell, az idei 15-ös toplistánk elkészítéséhez bizony nem egy olyan műről kellett lemondanunk, mely más esetben bőven megérdemelne egy helyezést a legjobbak között. Szerencsére nem sok rossz filmhez volt szerencsénk, ami viszont az lett, arról már távolról lehetett sejteni (ilyen volt például az egészen borzasztó Godzilla vs. Kong, vagy a felháborítóan szar Escape Room 2.) Számomra a legnagyobb csalódás az Oscar-díjas Minari volt, amelyhez fogható vontatott és szájbarágós fájdalompornóhoz már évek óta nem volt szerencsénk. Ami kimaradt, hogy idén mindössze 7 olyan filmet néztünk végig, melyet már korábban láttunk egyszer, és összesen 17-szer voltunk moziban. A 2021-es év ahogy filmekben erősödött, sajnos sorozatokban gyengült. Alapból kevesebb időt töltöttünk a tévéképernyők előtt idén, de még a kedvenc szériáink (amennyiben volt új évaduk) is gyengébben muzsikáltak, mint a korábbi években. Nyilván voltak olyanok, mint a Money Heist és a You, de ezek közelebb állnak a b-szintű szórakozáshoz, mint egy a-kategóriás sorozatélményhez. A szófosásból ennyi elég is, következzen a szokásos pontszám-lista és persze két nagy, 2021-es sorozat- és film-toplista. Twitteren minden egyes idén megtekintett filmről elérhető pár mondatos véleményem! Útmutató: (Moziban látott, premier filmek) (Otthon látott, idei filmek) (Újranézett filmek) (Először látott filmek)
10. Behind Her Eyes (A minisorozat) A csavart hiába várod balról, jobbról érkezik, ráadásul amikor egyáltalán nem számítasz rá. A kifejezetten elegáns történetvezetésén kívül ez a hat részes Behind Her Eyes legnagyobb erénye. A Netflix év eleji palettájának egyik legélvezetesebb pontja. 9. Yellowjackets (Az első évad) Bár a Showtime újonc sorozata még javában tart, már pár rész után is merünk neki bizalmat szavazni 2021 egyik fénypontjaként. A Yellowjackets azt a misztikumot csempészi vissza a tévéképernyőkre, amit már a Lost esetében is rendkívül imádtunk. Tűkön ülve várjuk a folytatást. 8. What We Do in the Shadows (A harmadik évad) A leghétköznapibb vámpírok ál-dokumentumfilmje, azaz az utóbbi évek legviccesebb sitcomja idén is visszatért. A Taika Waititi nevével fémjelzett sorozat ismét elsőrangú humorforrást nyújtott, emelve a tétet egy meglehetősen izgalmas átívelő szállal. Várjuk a következőt. 7. Sex Education (A harmadik évad) A Netflix leginkább feel-good sorozata idén is rengeteg mosolyt csalt az arcunkra. Addiktív és rendkívül szerethető. Úgy gondoljuk, ezt sose tudnánk megunni. 6. Midnight Mass (A minisorozat) Mike Flanagan már két minisorozattal (The Haunting of Hill House és Bly Manor) bizonyította, nála biztos kezekben van a horror műfaj. Ember- és misztikumközpontú szériáinak újabb zseniális darabja lett a Midnight Mass (azaz Éjféli mise) megannyi emlékezetes és hátborzongató pillanattal, és az idei év legerősebb atmoszférájával. 5. Loki (Az első évad) A kezdetektől fogva kritikusa vagyok a Marvel filmes univerzumnak, így kicsit aggódva néztem bele első tévés produkcióikba. A félelmem alaptalan volt. A Loki a 2008 óta tartó "univerzum" szinte legegyedibb és legfondorlatosabb darabja, Tom Hiddleston és Sophia Di Martino rendkívül élvezetes alakításával. Pontosan ilyen sorozatokra van szüksége a stúdiónak - és nekünk is. 4. Dexter: New Blood (A minisorozat) Pár éve nem csak azon lepődtünk volna meg, hogy új részek érkeztek a Dexterből, de azon mégjobban, hogy a visszatérés piszkosul jól is sikerült. Ehhez persze az is kellett, hogy a sorozatért az a Clyde Phillips feleljen, aki az első négy évad útját egyengette. A miami napsütést felváltotta az északi hóvihar, felpörgött a fordulatszám és Michael C. Hall ismét lubickol a szerepben. Még a végén a botrányos nyolcadik évadot is megbocsájtjuk kedvenc sorozatgyilkosunknak. 3. How to Sell Drugs Online Fast (A harmadik évad) Vannak azok a sorozatok, amiket bármennyire is ajánlasz másoknak, sose hiszik el, hogy ennyire jók. Nos, a Netflix német bűnügyi vígjátéka pontosan ilyen. Elképesztően vicces, rendkívül kreatív, két nevetés között pedig a Breaking Bad legjobb pillanatait idézi. 2. Impeachment: American Crime Story (A minisorozat) Ahogy az FX bűnügyi antológiájának előző két etapjáról, úgy az ideiről is ódákat lehetne zengeni. Megérte éveket várni az új évadra, az Impeachment ugyanis leszállította az év drámáját Sarah Paulson, Clive Owen és Beanie Feldstein letaglózó alakításaival. A Monica Lewinsky - Bill Clinton ügyet ennél aktuálisabban, alaposabban és érzékenyebben nem is lehetett volna elmesélni. 1. Squid Game (Az első évad) A dél-koreai Squid Game lett az év legnépszerűbb sorozata világszerte, ettől pedig hasonlóan érezzük magunkat, mint az Élősködők Oscar-díja után. Furcsa, hogy olyan széria került piedesztálra, ami tényleg szuper, sőt, valóban az idei év legkarakteresebb és legemlékezetesebb alkotása - nem csak a Netflix palettáján mérve. Persze lehet vitatni a felvázolt világ logikáját és a mű üzenete is hagy maga után némi kivetnivalót, de sorozatgyártási szempontból az elejétől a végéig egy precíz, jól átgondolt, remek történetvezetésű dráma, ami a feszültséget is úgy adagolja, hogy kilenc részen keresztül ne tudd elengedni a fotel karfáját. A Squid Game 2021 legemblematikusabb sorozata. 15. Wrath of Man
Laza akciófilmet vártam, de egy rendkívül sötét és mesterien rendezett thrillert kaptam. Bár Guy Ritchie új filmje pár hajszállal lemarad a 2020-as Úriemberek szintjétől, lendületével és jól adagolt fordulataival masszívan a székhez ragaszt az utolsó pillanatokig. 14. The Last Duel Bár a kosztümös történelmi drámák nem a kedvenceim, idén nem tudtam elmenni Ridley Scott filmjének zsenialitása mellett. Az Utolsó párbaj egy iszonyúan erős gyomrost ad. Valami olyasmit, amit egyhamar nem felejt el a nézője. Kiemelném a narratívával történő fantasztikus játékot és a remek színészi alakításokat. 13. Pieces of a Woman Ez volt az egyik első film, amit 2021-ben láttunk és már ekkor tudtuk, hogy ez bizony az év végi toplistánkban is visszaköszön majd. Együttérző és szívfacsaró, amire Vanessa Kirby (és az egész színészgárda) brillírozása csak ráerősíteni tud. Egy gyönyörű film a fájdalomról Mundruczó Kornél zseniális rendezésében. 12. A Quiet Place Part II Ritka, hogy folytatások is az év végi toplistánkba kerülnek, ám idén kizárt volt, hogy John Krasinski profi rendezését ne honoráljuk egy helyezéssel. A Hang Nélkül folytatása felülmúlta az összes elvárásunkat. Kétségtelenül az év egyik legjobb horrorja lett a mesteri világépítésével és a nagy adag Lost-utánérzetével. Le lettünk nyűgözve. 11. Tobi Színei Szavakkal alig lehet leírni, a mai Magyarországon mennyire szükség volt már egy ilyen filmre. Óriási szívű, megható darab, ami (nem is kicsit) visszaadja az emberi jóságba vetett hitet. Egy normális országban ezt a filmet a közmédiában adnák le. Remélem azért sokakhoz eljut majd. 10. Nomadland A legjobb film kategóriában idén Oscar-díjat nyerő Nomadland mellett mi se tudtunk szó nélkül elmenni. Kimondottan örülünk, hogy Chloé Zhao rendezésével moziban találkoztunk. Súlyos atmoszférájú, rendkívül érzékeny alkotás, melynek a legnagyobb erénye, hogy nézése közben kedvünk támadt kijegyzetelni a gondolatokat, amiket kiváltott belőlünk. Frances McDormand alakítása pedig szokás szerint letaglózó. 9. Promising Young Woman A Promising Young Woman egy olyan fekete komédia, ami drámaként és thrillerként is kiválóan megállja a helyét. Egy ízig-vérig modern bosszúfilm, aminek maximum az utolsó pár perce hagy némi keserű szájízt. Anélkül akár toplistánk első helyeire is becsúszhatott volna. Emerald Fennell rendezése viszont ígyis pimasz, harsány és nagyon szórakoztató. 8. Luca A tavalyi Lelki Ismeretek után sem csillapodott a Pixar nyerő szériája, idén bátran állíthatjuk, hogy az olasz tengerpartokra kalauzoló Luca is a stúdió legjobb munkái közé állítható. Enrico Casarosa rendezése hatalmas szívvel és remek gondolatokkal operál a barátságról és az elfogadásról, szerethető története miatt pedig bármikor újra elővennénk 2021 legjobb animációs filmjét. 7. Old Hogy M. Night Shyamalan legújabb filmjének forgatókönyvébe száz ponton bele lehetne kötni az kétségtelen. De hogy az idei év egyik legszórakoztatóbb horrorja, azt kár lenne vitatni előle. Az Idő egy egy helyszínes kamaradráma, ami az elejétől a végéig feszült, fordulatokkal teli és végtelenül groteszk. Pont ezek miatt lesz végtelenül imádnivaló. 6. Don't Look Up Az év legnagyobb gyomrosa karácsonyig váratott magára. Adam McKay a fantasztikus The Big Short és az annál is erősebb Vice után sem engedte el a gyeplőt, a Ne nézz fel! ugyanis bőven az év egyik legjobbja lett. A meglepően nagy sztárparádéval bíró szatirikus katasztrófafilmet kiemeli továbbá egyedi szerkesztése és a poénjai ellenére is meglepő komolysága. Elsőrangú társadalomkritika, mely aktuálisabb nem is lehetne. 5. House of Gucci Mondhatnak bármit a kritikusok, Ridley Scott életrajzi-bűnügyi filmje a 2021-es év egyik csúcs moziélménye. Bár tény, hogy a felemelkedés és bukástörténetek a gyengéink, szar emberek családi drámája még sosem volt annyira szórakoztató, ahogy azt a Gucci házban láthattuk. Közel három órás játékidő még sosem röppent el ilyen hamar. 4. The Suicide Squad Ki kell mondanunk, az új Öngyilkos Osztag az év fénypontja volt. És erre senki nem számított. Nem vagyok nagy rajongója a képregényfilmeknek, a Suicide Squad előző változata pedig rettenetesen sikerült, viszont James Gunn rebootja kétségtelenül az idei év legszórakoztatóbb vígjátéka lett. Az elsőrangú rendezés, a karakterábrázolás és dinamika, valamint a rendkívül humoros forgatókönyv teszi 2021 legszerethetőbb mozijává. 3. Last Night in Soho Az idei év legegyedibb horrorját Edgar Wright szállította, aki a Baby Driver után ismét egy audiovizuális csodát teremtett. Vigyázat! Az Utolsó éjszaka Soho-ban már-már hipnotikus erejű, és képes a rendkívül feszült bevezetője során magába szippantani a nézőjét. A film egyszerre horror, noir, dráma, misztikum és musical, ezzel együtt pedig az idei év egyik legnagyobb különlegessége. Anya Taylor‑Joy és Thomasin McKenzie kettőse brillírozik 2. The Father Igazság szerint az Anthony Hopkins és Olivia Colman nevével fémjelzett és Florian Zeller által rendezett The Father az idei év legjobb filmjének a helyét is bőven megérdemelné, mint az utóbbi évek legérzékenyebb, legerőteljesebb alkotása. Az Apa úgy mesél az időskori demenciáról és az gondozott-gondozó kapcsolatokról, hogy a közhelyeket messziről elkerüli, erőteljes történetvezetésével és egyedi stílusával pedig örökre az emlékezetünkbe vési a látottakat. Anthony Hopkins a legjobb férfi főszereplőnek, a film pedig a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díjat el is nyerte idén - ezek a díjak pedig jobb helyre nem is mehettek volna. 1. The French Dispatch Wes Anderson a csúcsra ért, legújabb alkotása pedig dobogónk első helyére. A járvány miatt sokáig tologatott Francia Kiadás egyértelműen a 2021-es filmév legkülönlegesebb darabja, melyre nem csak a színészpaletta miatt volt érdemes várni (csak néhány név a felhozatalból: Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet, Jeffrey Wright, Edward Norton, Willem Dafoe, Bill Murray és Owen Wilson). A film (Wes Anderson mércében nézve is) rendkívül egyedi hangulata, briliáns történetvezetése, kiváló karakterei és persze káprázatos vizualitása odateszi nem csak az idei év, de a filmtörténelem legnagyobbjai közé.
0 Comments
Leave a Reply. |
Erről a blogról...
Mint ahogy azt ránézésre meg lehet állapítani, blogunk elsősorban sorozat és filmkritikákkal foglalkozik. Minden előfordulhat ami aktuális vagy akár klasszikus, a mű akkor is szókimondóan és nyersen lesz elemezve, rávilágítva a jó és rossz tulajdonságaira... |