Soha rosszabb filmes és sorozatos felhozatalt, mint 2022-ben? Jött a covid, ment a covid, az idei év pedig berúgta az ajtót megannyi remekmű előtt, amennyit már rég számláltunk egy év leforgása alatt. Combos toplistáink lettek mind a filmes, mind a sorozatos fronton, melyeket a tovább mögött, a szokásos listázásunk végén láthattok majd. Idén 20-szor voltunk moziban, ami illeszkedik az utóbbi évek átlagába, rekord mennyiségű, 65 darab 2022-es filmet láttunk (aztakurva, szinte duplája az eddigi átlagnak), és mindössze 2 filmet újráztunk (azokat is ezekben az év végi, megfáradt napokban). Az igazán nagy szarságokat ismét kerültük, de azért volt néhány csalódást keltő megjelenés. Ilyen volt többek között a rém unalmas Nightmare Alley, a Turning Red (ami talán a Pixar legrosszabb eddig kiadott filmje), az elszart sci-fi thrillerek állatorvosi lova, a Spiderhead, a (visszagondolva bődületesen ciki) negyedik Thor film, valamint az Avatar második része, ami nem csak rossz volt, de fájdalmas is 4 órás hossza miatt. Sorozatokból talán az elszart Ozark záróévad volt a leginkább bicskanyitogató. Ja igen, idén összesen 113 filmet néztünk végig. Nézzük is, hogy miket... Twitteren minden egyes idén megtekintett filmről elérhető pár mondatos véleményem! Útmutató: (Moziban látott, premier filmek) (Otthon látott, idei filmek) (Újranézett filmek) (Először látott filmek)
15. C'mon c'mon A Joaquin Phoenix nevével fémjelzett, fekete-fehér drámával a tavaszi ArtMozik ünnepén találkoztunk először. A film road movie jellegű, alapötlete végtelenül egyszerű, karakterei pedig olyan mélységekben vannak ábrázolva, melynek köszönhetően egyhamar nem felejtjük el Mike Mills szívmelengető rendezését. 14. Blonde Úgy tűnik, minden év végi toplistánkban megjelenik egy film amit általánosságban rühellt a közönség. Meg kell védenünk, ugyanis a Blonde olyannyira egy remekül megkomponált korlelet és zsigerien precíz életrajzi dráma, hogy az év legjobb alkotásai között a helye. Fájdalmas, ez tény, ahogy az is, hogy az első pillanattól az utolsóig megbabonáz. 13. Top Gun: Maverick Talán egy újabb kakukktojásnak tűnhet Joseph Kosinski és Tom Cruise idei közös filmje, de csak azok számára, akik még nem látták a Maverick-et. Igazi feel good mozi ez, melyen érződik hogy szívvel-lélekkel készült. Egy blockbusternek ilyennek kéne lennie 2022-ben. Fantasztikus élmény. 12. Elvis Baz Luhrmann továbbvitte azt a stílust, amit már a Nagy Gatsby-vel megalapozott és feltűnően jól áll a filmjeinek. Az Elvis az év egyik fénypontja lett Austin Butler és Tom Hanks fantasztikus alakításával. 11. Nope Sajnos Jordan Peele új alkotását nem moziban sikerült elcsípnünk, annak is köszönhetően hogy előző filmjével az Us-szal nem voltunk maradéktalanul elégedettek. Nos, rendezünk Nope-pal visszahelyezte magát a nagyok közé. Zsigeri, egyedi látásmóddal bíró és feltűnően okos horrorélmény lett a Nem, amiről már a megtekintését követően tudtuk, hogy nem maradhat ki 2022 legjobbjai közül. 10. Fresh Az év egyik rejtett kincse és nagy meglepetése lett a Hulu-n megjelent horror fekete-komédia Daisy Edgar-Jones és Sebastian Stan főszereplésével. Talán így is sokat mondtam. Ebben a filmben semmi nem az, aminek elsőre látszik. 9. Navalny A dokumentumfilmeket általában külön listába sorolnánk, viszont az Alexei Navalny elleni merényletről és annak utóhatásával foglalkozó HBO dokumentumfilm teljességgel megérdemli, hogy ezen a listán foglaljon helyet. Ami azt illeti, ez a legjobb thriller amit 2022-ben láttunk. Idegtépően felszült, remekül megkomponált és meglepő, de még a groteszk humora is működik. 8. Bullet Train Van valami David Leitch rendezésében, ami kiemeli a blockbusterek közül. Hangvétele egyedi, néha már art-mozis stílusú és látszólag minden színész piszkosul élvezi. Talán a legkönnyedebb két óra, amit idén film előtt töltöttünk. 7. The Worst Person in the World Az év egyik legjobb filmje Norvégiából érkezett. A Világ legrosszabb embere egzisztenciális kérdéseket boncolgat fanyar, de annál ütősebb humorral és egy rendkívül szerethető főszereplővel. Az se véletlen, hogy a filmet a kritikusok az elmúlt évek legjobb romantikus filmjének tartják. Jóval több ennél. 6. The Banshees of Inisherin Az Oscar-díjas Martin McDonagh ismét megcsinálta. Vicces, de szívbemarkoló, már-már ibseni történet, Brendan Gleeson nagyszerű játékával és Colin Farrell talán élete alakításával. Igen, a színészpáros az In Bruges után újra együtt. Nem csalódtunk, kegyetlenül jó! 5. The House A Ház egy furcsa, de annál különlegesebb darab. Animációs stop-motion antológiafilm, amelyet három különböző rendező rendezett, különböző történeteket mesél el, melyek egy részben összefüggő trilógiát alkotnak különböző világokon és karaktereken, de ugyanazon a házon belül. A Netflix egyik legrejtettebb gyöngyszeme jelenleg, szívesen a tippet! 4. The Menu Társadalmi szatíra horror köntösben. Rendkívül precízen megkomponált és rendkívül egyedi film lett a Menü, amelyet majd bátran berakhatunk az évtized legjobb horrorjai közé. Anya Taylor-Joy és Ralph Fiennes lehengerlő alakításával. Kétszer is láttuk moziban, másodjára sem kopott meg az élmény. 3. Everything Everywhere All at Once Valahol egészen elképesztő, hogy az A23 nulla marketinggel szállította le az év egyik legjobb filmjét. Dan Kwan és Daniel Scheinert forgatókönyve és rendezése egyszerűen fantasztikus. Ez a félig-meddig független, de erőteljesen szerzői film komplett franchiseokat és az év legnagyobb blockbustereit veri kenterbe, mind írásban, mind megvalósításban, mind kreatív ötleteiben, sőt, mind... igazából mindenben mindenkit, mindenhol, mindenkor. 2. Licorice Pizza Paul Thomas Anderson filmjei a gyengéim, a Licorice Pizza pedig elhozta azt a filmet az évben, amit a legnagyobb mosollyal néztünk végig. Kicsit felnövéstörténet, kicsit romantikus vígjáték, de ízig vérig egy megható, csupaszív sztori fantasztikus karakterdinamikával, rengeteg remek színésszel és vendégszereplővel (Sean Penn, Bradley Cooper), valamint utánozhatatlan atmoszférával. Ami a Volt egyszer egy Hollywood-ban nem működött, az itt igen. Tarantino is tanulhatna belőle. 1. Triangle of Sadness Nehéz nem pátoszokban beszélni a Szomorúság háromszögéről. Végülis, ezt már sokan megtették előttem, ugyanis a svéd Ruben Östlund rendezése már Cannes-ban is elvitte az Arany Pálma díjat, ahol nyolc perces álló ovációban részesült. Továbbá elég annyit tudni, hogy film három összefüggő részből áll, amelyek a divatvilágban, egy luxusjachton és egy lakatlan szigeten játszódnak, az alkoholista, komcsi ideológiákat hirdető hajóskapitány szerepében pedig Woody Harrelson lubickol. Nem csodálkoznánk, ha a produkció humora és kaotikus stílusa kihatással lenne a jövő filmjeire, hiszen a Triangle of Sadness már most egy kult-klasszikus. Egyébként az év filmje kicsit párhuzamban is áll nálunk az év sorozatával (amiről bővebben lentebb), ugyanis stílusában ízig-vérig Mike White alkotására emlékeztetett minket. Úgy néz ki, ez a szatirikus drámák éve volt. Egy óriási tíz per tizes. 15. Stranger Things (A negyedik évad)
A Duffer fivérek sorozatának idei évada emlékeztetett minket arra, mi az, amiért a Stranger Things-et annó megszerettük. Igazi erőteljes hangulatbomba volt a negyedik etap, ami a sok meglepetésen kívül megannyi emlékezetes pillanatot is tartogatott. Bárcsak minden mainstream sorozat hozná ezt a szintet. Főleg a Netflixen. 14. The Boys (A harmadik évad) A Boys azoknak a sorozatoknak a listáját bővíti, aminek a színvonala évadról évadra tartja magát. Mindezt úgy, hogy már az első évadával is az adott évi toplistánkat díszítette. Az őrületből és a betegebbnél betegebb történetszálakból idén is kijutott, ezzel meg is született 2022 egyik legszórakoztatóbb sorozatélménye. 13. The Woman in the House... (Az első évad) ...Across the Street from the Girl in the Window. Ez a Netflix sorozat nem csak a címével hívja fel magára a figyelmet. Szokatlan, meglepő és kegyetlenül vicces széria ez, mely görbe tükröt állít az elcsépeltté vált formulájú nyomozós tartalmaknak. Szerencsére jön is a második évad. 12. Barry (A harmadik évad) Idén a legszórakoztatóbb bérgyilkos is visszatért az HBO palettájára. A Barry még mindig egészen egyedi stílussal bír a saját műfajában, remek karakterei és groteszk pillanatai a jelenleg futó legjobb sorozatok közé emelik. 11. The Watcher (Az első évad) Ryan Murphy idén két sorozatával is bekerült toplistánkba. Bár ez a helyezés főleg a Watcher első öt részének szól, rejtélyessége, folyamatos feszültsége és kiváló színészi alakításai elérik azt, hogy tűkön ülve várjuk a folytatást. 10. 1899 (Az első évad) Nagyon vártuk már a Dark készítőinek új sorozatát. Bár az elvárásaink nem voltak alacsonyan, egy cseppet se csalódtunk a látottakban. Misztikum misztikum hátán, érdekfeszítő karakterek, áll-leejtős csavarok, szinte tökéletes rendezés, színvonala pedig a streaming csúcsát verdesi. Kíváncsian várjuk, mivel folytatódik a történet, mert az első évad egy igazi gamechangerrel végződött. 9. Peacemaker (Az első évad) Bármennyire igyekszünk kerülni a műfajt, minden évben belopja magát a toplistánkba egy képregényes tartalom. 2022-ben ez a Peacemaker lett, ami kétségtelenül az év egyik, ha nem a legviccesebb sorozata. A James Gunn és John Cena nevével fémjelzett széria a 2021-es Suicide Squad (2) stílusát viszi tovább elmebeteg humorral és remek karakterdinamikával. 8. Euphoria (A második évad) Sam Levinson sorozatát már az első évad alatt is imádtuk, lelkesedésünk pedig a folytatásban sem hagyott alább. Erős évadot kaptunk, ami több fronton még elődjét is túlszárnyalta. A rendezés és a stílus továbbra is remek, az évad ötödik része (Stand Still Like the Hummingbird) pedig az egyik legjobb dolog, amit idén tévében láthattunk. 7. Irma Vep (A minisorozat) Imádjuk a meta sorozatokat, Alicia Vikandert pedig végképp, szóval nem volt kérdés, hogy be kell próbálnunk az Irma Vep című HBO-s miniszériát. Bár a neten vígjátéknak hirdetik, inkább egy lélektani drámát láthatunk sok-sok filmes, kulisszák mögötti kikacsintással és egy rendkívül művészien megalkotott önútkereséssel. Nagyon szerettük. 6. Black Bird (A minisorozat) A Taron Egerton és Paul Walter Hauser nevével fémjelzett börtönös krimi könnyedén odaszegezett minket a képernyők elé egy nagyon feszült és nagyon kényelmetlen - de annál zseniálisabb - hat órára. A Viharsziget írójának sorozata leginkább a David Fincher-féle Mindhunterre (RIP) emlékeztetett minket, annak is a legjobb pillanataira. 5. Clark (A minisorozat) Furcsa sorozatokból szerencsére idén sem volt hiány, aminek külön örülünk, főleg amikor ennyire merész, egyedi és szinte utánozhatatlan stílusú alkotásba botlunk, mint a svéd Clark. Clark Olofsson, a Stockholm-szindróma kifejezést ihlető, ellentmondásos bűnöző története provokatívsága ellenére is zseniális, Bill Skarsgård pedig lubickol a szerepben. 4. Monster: The Jeffrey Dahmer Story (A minisorozat) Természetesen mi sem mehettünk el szó nélkül a Netflix talán idei legnagyobb dobása, a teljesen hülye magyar címmel bíró Dahmer mellett. Ryan Murphy azt az irányt folytatta, mint amit az American Crime Story-ból már jól ismerünk. A sorozat különlegessége, hogy nem romantizálja főszereplőjét, hanem minden rész egy áldozat szempontjából mutatja be a hírhedt sorozatgyilkost. Ennek is köszönhető, hogy a 2022-es év legjobb epizódját kaptuk meg a hatodik résszel, ami süketnéma szereplője után egyfajta némafilmként is funkcionált. Hátborzongató és kegyetlenül hatásos lett a végeredmény, nem véletlen, hogy ilyen előkelő helyre kerülhetett toplistánkban. 3. Severance (Az első évad) Az Apple TV+ berúgta az ajtót és letette az asztalra 2022 egyik legnagyszerűbb sorozatát. A Severance, azaz Különválás minden szempontból forradalmi. Egyszerre irodai vígjáték, pszichothriller, kamaradráma és science-fiction. Talán alapötlete egyszerű, csavarjai rendszerint kedvenc szériánkra, a Lost-ra emlékeztettek minket. Bár a Severance valamikor az év első felében premierezett, a látottakat azóta se emésztettük meg teljesen. Már nagyon várjuk a folytatást. 2. Better Call Saul (Az utolsó évad) Hogy a Better Call Saul felér e anyasorozatához, a Breaking Bad-hez, sőt, jobb-e nála, arról hosszú órákon át lehetne vitatkozni. Hogy Vince Gilligan egy zseni-e, az viszont kétségtelen. Zseniális utolsó részt és utolsó évadot kapott a Bob Odenkirk karakteréről elhíresült széria, aminek Plan and Execution című, évadközi része talán az egész történet csúcspontját képezte. Szomorú, hogy ez az univerzum közel 15 év után a végéhez ért, de nagyon örülünk, hogy megélhettük és hogy a színvonal egészen a legvégéig a plafont verdeste. Kibaszott ritka kincs az ilyesmi. 1. White Lotus (A második évad) Mike White szatírája már az első évadával is kilőtte magát a legjobb sorozatok sorába, tökéletesen megkomponált jellegét pedig másodjára sem veszítette el. Az antológia sikeresen alkotta magát újra úgy, hogy semmit nem veszített színvonalából és újszerűségéből. Míg elődje az összezártságról és a társadalmi egyenlőtlenségekről szólt, a második, szicíliai évad (ugyanott nyaraltam júliusban!) a párkapcsolati dinamikákat, konfliktusokat, az ösztönöket és a szexet helyezte előtérbe. A Fehér Lótusz a legnagyszerűbb most futó sorozat, aminek legalább tíz évadot és töretlen népszerűséget kívánunk. Megérdemelné.
0 Comments
Leave a Reply. |
Erről a blogról...
Mint ahogy azt ránézésre meg lehet állapítani, blogunk elsősorban sorozat és filmkritikákkal foglalkozik. Minden előfordulhat ami aktuális vagy akár klasszikus, a mű akkor is szókimondóan és nyersen lesz elemezve, rávilágítva a jó és rossz tulajdonságaira... |