Egy évtized lezárult, és bár a tizes évek megérnének egy gigászi toplistát, előbb úgy gondoltuk, 2019-re koncentrálunk. Két szempontból is szöges ellentéte volt az előző évnek, egyrészt idén nehezebb volt összegyűjteni több, mint tíz kiemelkedő filmélményt, hiszen rengeteg (ó, te jó ég, de még mennyi) celluloidhulladék higította fel az összképet. Másrészt, 2018-ban megállapítottuk, hogy csak kevés igazán kirívó filmet láthattunk a toplistánk kínálatában, idén mind a 12 alkotás olyan példány, melyet évekkel később is szívesen elővennénk. A listánkon szereplő első három film sorrendjét egyenesen vért izzadva állítottuk össze. Idén sikerült az a mutatvány is, hogy a tavaly megnézett filmjeim számának (68) közel dupláját sikerült megtekintenem, 113 alkotással ez lett az egyik legerősebb filmnézős évem az évtized során. Ebből 35 volt idei, melyből sikerült 25-öt moziban elcsípnem. Sikerült belefutnom egész sok brutálisan rossz filmbe is, de nem a guilty pleasure fajtából. A legfájóbb talán a Glass volt, ami nem csak trilógia lezárásként, de önálló filmként sem állta meg a helyét, és ténylegesen elgondolkoztam közben, hogy elhagyjam-e a mozitermet. Hasonló csalódás volt a demagóg Us, valamint a kegyetlenül öncélú és undorító Climax is. Két fájó pont volt még az Alita és a Hustlers is, melyek kínosságától már a falat is kapartuk. De véget ért az év, ígyhát emlékezzünk inkább a jóra, a tovább mögött ott figyel a szokásos lista pontszámokkal, majd a kedvenc 2019-es filmjeim és sorozataim top 12-es listája. Jó szórakozást! Twitteren minden egyes idén megtekintett filmről elérhető pár mondatos véleményem! Útmutató: (Moziban látott, idei filmek) (Otthon látott, idei filmek) (Újranézett filmek) (Először látott filmek)
12. Aki bújt (Ready or Not) Akár kakukktojásnak is tűnhet Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett horror-vígjátéka, ám ennél könnyedebb szórakozással aligha találkoztunk 2019-ben. Az Aki bújt nem akarja megváltani a világot, de kellően random és a groteszk a humora ahhoz, hogy ha nem is egy kiemelkedő horrorként, de az év leghumorosabb filmjeként könyveljük el. 11. Zöld könyv - Útmutató az élethez (Green Book) A Zöld könyv ugyan eredeti megjelenésénél hónapokkal később érkezett hazánkba, de nem maradhatott ki toplistánkból. Az Oscar-díjas mozi rászolgált a díjára, Viggo Mortensen és Mahershala Ali zseniális kettőse pedig egyszerre feelgood, egyszerre mély és egzisztencialista pillanatokat eredményezett nézőinek. 10. Három egyforma idegen (Three Identical Strangers) Egy dokumentumfilm, mely képes lenne több vérbeli thrillert is kitúrni egy hasonló listáról. A Három egyforma idegen az első perctől az utolsóig a képernyőhöz szegezi nézőjét, és egy olyan érzelmi hullámvasút elé helyezi azokat, melyre még sokáig emlékezni fogunk. 9. Volt egyszer egy Hollywood (Once Upon a Time in Hollywood) Csak ismételni tudnánk szinte az összes kritikát, mely a filmről megjelent: ez egy nagybetűs szerelmeslevél a hatvanas évek Hollywoodjáról. Mély sztorit nem kell keresni, ám mint Tarantino bensőséges műve, kellően elragadó és hangulatos világot teremt (zseniális színészi alakításokkal megspékelve), hogy mi, nézők is a szívünkbe zárjuk. Nem csak a korszakot, de a filmet is. 8. Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány (Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile) Nem az a klasszikus sorozatgyilkosos film, mint amire számítottunk. Talán az év meglepetésének is nevezhetnénk a Joe Berlinger nevével fémjelzett, bonyolult című alkotást, ám az Átkozottul veszett... legfőbb erénye, hogy teljesen új oldalról közelíti meg amerika talán leghíresebb mészárlójának a történetét. 7. Az ír (The Irishman) A 77 éves kora ellenére is töretlenül zseniális Martin Scorsese talán utolsó gengszterfilmje, mely igazi sztárparádét vonultat fel Robert DeNiroval, Al Pacinoval és Joe Pescivel az élen. Az ír egy gradiózus, már-már eposzi alkotás, melyet az utolsó fél órája nem szimplán éves toplistánkba, de az évszázad legfontosabb filmjei közé is emelhet. 6. A két pápa (The Two Popes) Szinte az év legvégéig kellett várnunk Anthony Hopkins és Jonathan Pryce "vatikáni kamaradrámájára", melynek vallásfilozófiai dilemmái nem csak az aktuális jelenségekre hajaznak brutálisan, de két oldal teljesen ellentétes nézeteit is sikeresen mozdítják egy közös cél irányába, melyre óriási szükségünk van a hamarosan beköszöntő 2020-as évtizedben. Többek között ezért is az év egyik legjelentősebb filmje a Két pápa. 5. Élősködők (Parasite) A 2019-es év másik nagy meglepetése az Élősködők egyenesen Dél-Koreából érkezett, hogy egyszerre nevettesse, borzolja fel, és gondolkoztassa el nézőit. Pong Dzsunho vígjátéka (tényleg ebbe a kategóriába sorolták?) egy olyan film, amelynél kifejezetten óvva intünk mindenkit attól, hogy előtte bármilyen leírást, vagy előzetest nézzen róla. Legyen meglepetés, garantáljuk, hogy kifizetődik! 4. Rocketman Amit 2018-ban elrontott a Bohém Rapszódia, azt vitte végig tökéletesen a Rocketman. Ennyire kiváló zenés, életrajzi jellegű filmet meg merjük kockáztatni, hogy még sosem láttunk. A Rocketman szívvel és lélekkel készült, kíméletlenül őszinte, Dexter Fletcher rendezése és Taron Egerton játéka pedig kellően egyedi ahhoz, hogy az év egyik legemlékezetesebbjévé váljon. 3. Alelnök (Vice) Bár az Oscar-díjesőt méltatlanul elkerülte, a mi top-hármunkból abszolút nem maradhatott ki az Alelnök, mely pár hellyel mégelőrébb tolta Adam McKay-t kedvenc rendezőink listáján. Christian Bale, Amy Adams, Sam Rockwell és Steve Carell szinte egymás elől rabolja el a showt, és látványosan élvezik is a dolgot. A Vice teljes mértékben a modern kor filmje: komoly dokumentumfilmként és szórakoztató, könnyed mozizásként egyaránt megállja a helyét. 2. Joker Természetesen nem mehettünk el a Joker mellett sem, melyről joggal mondhatjuk azt, hogy az idei év legfontosabb filmje volt. Bravúrok sokaságát hozza magával, hiszen egyszerre tökéletes eredettörténet egy képregényes karakternek, egyszerre egy anti-képregényfilm, egyszerre sokkol és szórakoztat, valamint egyszerre boncolgatja brutálisan őszintén korunk talán legfőbb morális kérdéskörét. És még nem is beszéltünk Joaquin Phoenix-ről, akinek az arcjátéka látványosabb, mint bármely blockbuster képi világa 2019-ből. 1. Fehér éjszakák (Midsommar) Ari Aster rendező már előző filmjével, az Örökséggel is bizonyította, hogy nem szimplán mestere, de forradalmasítója is a horror műfajának. A Fehér éjszakák az a totális mindfuck, aminek már első megtekintése után tudjuk, hogy toplistánk első helyén fogja bevégezni. Ez a különleges "antropológiai horror" egy olyan film, amihez hasonlóval még sosem találkoztunk, és egy darabig talán még a jövőben sem fogunk. 12. The Boys - Az első évad
Az Amazon szuperhősös sorozata az lett a sorozatvilágnak, mint a Deadpool a filmeknek, csak kevesebb öncélúsággal és több tényleges, a társadalomra vonatkozó kritikával. A The Boys erénye, hogy akár egy élőszereplős South Park évad is lehetne, természetesen a jobb fajtából. 11. Euphoria - Az első évad A 2019-es év kritikai szenzációja nálunk sem maradt ki, az HBO ismét egy rendkívül különleges atmoszférájú alkotást tett le az asztalra. Bár ha a történet vonalát nézzük, felfedezhetünk benne némi hiányosságot, az Euphoria audiovizuálisan maga a nagybetűs csoda. 10. Undone - Az első évad Raphael Bob-Waksberg nyolcrészes minisorozatát szintén az év legkülönlegesebb élményei közé sorolhatjuk. A Rosa Salazar és Bob Odenkirk nevével fémjelzett sorozat egy elképesztő utazás volt a tudatalatti világába. Bár ezen már meg sem lepődünk, elvégre a Bojack Horseman készítőjétől kaptuk. 9. Mindhunter - A második évad A Netflix sorozatgyilkosos sorozatát már 2017-ben a szívünkbe zártuk, ezen a legújabb megjelenésű, második évad sem ejtett csorbát. A Mindhunter még mindig fantasztikus, ráadásul a Charles Mansonos rész a sorozat eddigi legemlékezetesebbje volt. 8. The End of the F***ing World - A második évad James és Alyssa története két év után végre folytatódott, és megtudhattuk, mi történt az első szezon sokkoló lezárása után. A sorozat a második etapra is tartja magas színvonalát, csavaros történetvezetését és néhol elképesztően groteszk humorát. Még mindig imádjuk. 7. Russian Doll - Az első évad A 2019-es év egyik nagy meglepetése volt a Netflixes Russian Doll, ami magyarul a végtelenül borzalmas "Végtelen matrjoska" címet kapta. Szerencsére a sorozat a borzalom szöges ellentéte, egy ismerős, ám még mindig roppant érdekes alapötletet sikerült egy vadonatúj szintre helyezni, hogy elmélyedjünk mi is főszereplőnk útkeresésében. 6. Bojack Horseman - A hatodik évad első fele Bár Bojack Horseman tavalyi toplistánk első helyén végzett, idei hatodik helyezését sem színvonalbeli visszaesés indokolja (mert még mindig a tévé egyik legerősebb drámájáról beszélünk), hanem az, hogy a lezáró évadot ez alkalommal két részben kapjuk meg. 2019-ben csak 8 epizódot láthattunk, így még nehéz a szezont egy konzekvens egészként kezelni, viszont a hetedik-nyolcadik epizóddal ismét sikerült Raphael Bob-Waksberg-nek megtépázni lelki világunkat. A Bojacket így szeretjük. 5. Sex Education - Az első évad A Netflix komédiájáról bátran állítjuk, hogy a leghumorosabb sorozatévad volt, amit idén a képernyőkön láthattunk. A történet üdítően hat és lehetőségeit mértéktelenül kiaknázza. Egy 2010-es évtized végi dramedy-nek pontosan így kell kinéznie. 4. Castle Rock - A második évad A Stephen King univerzuma alapján készült sorozat már a 2018-as első évadával is felírta magát a nagyok közé, aggódtunk is, hogy a készítők fogják-e tudni tartani a brutálisan magas színvonalat a továbbiakban. Főleg, amikor kiderült, hogy nem kvázi folytatásról, hanem antologiáról beszélhetünk. Nos, meg kell nyugtassunk mindenkit, a Castle Rock még mindig zseni. Bár a második évad tónust váltott, és teljesen más dolgokra helyezte a fókuszt, mint elődje, a sorozat még mindig képes volt hétről hétre a képernyő elé szögezni minket, fordulatossága révén pedig ismét csak a fejünket kapkodtuk. Imádjuk. 3. True Detective - A harmadik évad Sok év pihenés után visszatért az HBO leghíresebb, átívelős krimi sorozata, hogy újra elkalauzoljon minket a True Detective nyomasztó világába. A széria túllendült a második szezon betegségein, és bár az első évad tökéletességét nem érte el, ismét egy olyan csavaros történetet, és mély karakterívet láthattunk, melynek krimisorozatban alig, de legtöbbször soha nincsen párja. Nic Pizzolatto teljes erejéből tért vissza, Mahershala Ali és Stephen Dorff játéka pedig könnyű szerrel lopta el a showt. 2. Mr. Robot - A negyedik évad Egy vallomással indítanék: sokáig nem értettem a Mr. Robot övezte hype-ot a széria indulása óta. Egészen mostanáig. A sorozat utolsó, negyedik évada a nagybetűs tökéletesség, de hogy árnyaljam a dolgot, zsenialitása olyan szinten van, amit eddig csak az általam legjobban favorizált alkotásoknál láttam. Ilyen gyönyörű lezárást a Leftovers fináléja óta nem láttunk. Nagybetűs, hidegrázós élmény. 1. Chernobyl - A minisorozat Sokáig gondolkoztunk azon, a 2019-es év tömérdek mennyiségű, jobbnál jobb sorozatai közül melyiket emelnénk a piedesztál első helyére, és meg kell vallanunk, nehéz helyzetben voltunk. Végül az év leghangsúlyosabb, egészét tekintve legtökéletesebb művét választottuk, a Craig Mazin féle Chernobyl-t. A sorozat dokumentumfilmként, korleletként, keményvonalas thrillerként és drámaként is kifogástalanul megállná a helyét. Minden, a legapróbb részletig tíz pontos.
0 Comments
Leave a Reply. |
Erről a blogról...
Mint ahogy azt ránézésre meg lehet állapítani, blogunk elsősorban sorozat és filmkritikákkal foglalkozik. Minden előfordulhat ami aktuális vagy akár klasszikus, a mű akkor is szókimondóan és nyersen lesz elemezve, rávilágítva a jó és rossz tulajdonságaira... |